Innowacje, projekty, programy > Projekty > VI Edycja Projektu „20 minut dla matematyki”
Sprawozdanie z udziału w VI Edycji Ogólnopolskiego Programu
#20minutdlamatematyki w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym „ Okruszek” w Kołobrzegu w roku szkolnym 2024 /2025
Podjęte działania w klasie VII B wychowawca – Monika Tyszkiewicz-Machnio
1. Mały skarb- szybki trening układu nerwowego, który pomaga skupić uwagę, trenuje koordynację, wspiera lateralizację, ćwiczy uważność, skupienie, rozwija akomodację.
2. Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję oraz pamięć słuchową i koordynację słuchowo- ruchową .Uczenie czynnościowe, czyli poprzez działanie - dziecko uczy się poprzez manipulację przedmiotami, doświadczanie, próby, popełnianie błędów, w czasie i przestrzeni.
3. Najlepsza terapia to terapia przez zabawę, która wspomaga refleks, spostrzegawczość, akomodację, przekładanie komunikatu słyszanego na działanie
4. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i skupienia, uwagi, wspomaganie pamięci, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo.
5. Zabawy muzyczno-ruchowe jako codzienny element zajęć.
6. Wspomaganie rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej- rozwijanie poczucia rytmu, melodii, trening uważności słuchowej, skupienia uwagi i pamięci słuchowej -gra na dzwonach diatonicznych jako stały element zajęć rozwijających kreatywność, to trening muzyczny usprawniający pracę mózgu. Gra na instrumencie uczy cierpliwości , skupienia uwagi ale też uczniowie odnajdują przestrzeń w której mogą się wyciszyć i zrelaksować.
7. Wytrwale trenuję, prawą i lewą stronę czuję – utrwalenie umiejętności rozróżniania lewej i prawej strony ciała; doskonalenie zdolności skupienia uwagi i koordynacji ruchowo- słuchowej.
8. Woreczki – zabawa rytmiczna - rozwijanie umiejętności precyzyjnego przekładania przedmiotu w tempie, aktywizowanie pracy obu półkul mózgowych, rozwijanie umiejętności skupienia uwagi.
Podjęte działania w klasie VIII A – wychowawca: Aneta Żarska
1. Mały skarb - szybki trening układu nerwowego, który pomaga skupić uwagę, trenuje koordynację, wspiera lateralizację, ćwiczy uważność, skupienie, rozwija akomodację.
2. Rozwój koncentracji uwagi - wskazywanie kostek w określonym kolorze, wskazywanie odpowiedniej ilości kostek i graficznej postaci cyfry, zgodnej z ilością usłyszanych dźwięków
3. Zabawy i gry dydaktyczne - rozwijanie kompetencji matematycznych. Kształtowanie pojęć matematycznych, zdobywaniu doświadczeń w działaniu przez ćwiczenia.
4. Ćwiczenia koncentracji, nauka skupienia na wykonywanych zadaniach.
5. Utrwalanie znajomości poznanych liczb i przeliczanie na konkrecie. Nauka korzystania z gestu wskazywania dzięki któremu wydobywają obiekt z otoczenia i łączą go z nazwą liczebnika. W miarę ćwiczeń w rytmicznym wskazywaniu przedmiotów i oznaczaniu ich właściwymi liczebnikami, dążą do precyzji i zaczynają przestrzegać zasady: jeden do jednego.
6. Rozwijanie koordynacji słuchowo - wzrokową i ruchowej - zabawa rytmiczna "Mam dwa pączki", wystukiwanie prawa/lewa, góra/dół - orientacja przestrzenna,
7. Odliczanie określonych kwot pieniędzy, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 na konkretach, koncentracja uwagi - wskazywanie obiema rękoma określonej liczby na planszy
8. Przeliczanie usłyszanych dźwięków, wykonywanie obliczeń zgodnie ze wskazaniami kostki oraz ćwiczenie skupienia uwagi w krótkich, dynamicznych zadaniach.
9. Rozwijanie logicznego myślenia w pracy zespołowej.
Metody działania
Uczenie czynnościowe, czyli poprzez działanie - dziecko nie uczy się matematyki wypełniając zadania w podręcznikach lub na kartach pracy, tylko poprzez manipulację przedmiotami, doświadczanie, próby, popełnianie błędów, w czasie i przestrzeni.
W czasie realizacji projektu wykorzystano nagrania ze szkoleń z kidsview- MatZabawa oraz korzystano z dostępnych scenariuszy zajęć oraz zabaw proponowanych przez dr Z. Jastrzębskiej – Krajewskiej. Wielkim wsparciem dającym możliwość uatrakcyjnienia zajęć były także płyty z piosenkami i ćwiczeniami ,,Ruch + Muzyka=Matematyka”. Nauczyciele uczestniczyli w Webinarach : Filary dziecięcej matematyki i #20minutdlaMatematyki, Moc budowania umiejętności w zakresie orientacji w przestrzeni w innych obszarach poznawczych, Kalendarz pracy – jak go prowadzić, Rytmy- jak wykorzystać ich potencjał w edukacji, Liczenie, rachowanie i zadania z treścią – jak uczyć dzieci zadawać pytania i odpowiadać na pytania, Doświadczenia z zakresu miary, wagi i objętości, Budżet domowy i pieniądze – jak je robić na miarę czasów, Zabawy matematyczne rozwijające holistycznie na lato.